29-ارديبهشت-1395, 12:42
اذکریتی که در قاعده ی فراغ آمده است در این جا هم می آید . بعید نیست که بنای عقلا بر این باشد که یقین گذشته مبتنی بر مقدمات منتج و صحیحه است
مبحث خوبی است :
شاید اقرب به استدلال از میان روایات این روایت باشد:
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: إِنْ شَكَّ الرَّجُلُ بَعْدَ مَا صَلَّى- فَلَمْ يَدْرِ أَ ثَلَاثاً صَلَّى أَمْ أَرْبَعاً- وَ كَانَ يَقِينُهُ حِينَ انْصَرَفَ أَنَّهُ كَانَ قَدْ أَتَمَّ لَمْ يُعِدِ الصَّلَاةَ- وَ كَانَ حِينَ انْصَرَفَ أَقْرَبَ إِلَى الْحَقِّ مِنْهُ بَعْدَ ذَلِكَ.
این روایت به نوعی مستند مرحوم خویی در داستان اذکریت نیز هست.
البته شرایط خود را نیز خواهد داشت.
مثل فراغ، عدم تحفظ صورت حصول یقین و...
مبحث خوبی است :
شاید اقرب به استدلال از میان روایات این روایت باشد:
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: إِنْ شَكَّ الرَّجُلُ بَعْدَ مَا صَلَّى- فَلَمْ يَدْرِ أَ ثَلَاثاً صَلَّى أَمْ أَرْبَعاً- وَ كَانَ يَقِينُهُ حِينَ انْصَرَفَ أَنَّهُ كَانَ قَدْ أَتَمَّ لَمْ يُعِدِ الصَّلَاةَ- وَ كَانَ حِينَ انْصَرَفَ أَقْرَبَ إِلَى الْحَقِّ مِنْهُ بَعْدَ ذَلِكَ.
این روایت به نوعی مستند مرحوم خویی در داستان اذکریت نیز هست.
البته شرایط خود را نیز خواهد داشت.
مثل فراغ، عدم تحفظ صورت حصول یقین و...
[b]العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء[/b]