16-ارديبهشت-1395, 00:49
(13-ارديبهشت-1395, 21:35)rayhan نوشته: حالا چرا شما این قدر مسلم گرفته اید که بحث وضع ثمری ندارد؟ بسیاری از علماء معتقدند از ثمرات این بحث عدم امکان اطلاق در معانی حروف بنابر وضع عام و موضوع له خاص است یا حتی مثل مرحوم صدر یا مرحوم آقای خویی هم در فقه و هم در اصول برخی مسائل را بر مختار خودشان در حقیقت وضع مبتنی میدانند.
این از یک طرف.
از طرف دیگر آیا ثمره از نظر شما فقط آن است که به شما بگوید فلان موضوع چه حکمی دارد؟ بسیاری از مسائلی که در بحث وضع مطرح میشود مقدمات تحلیل را در طلبه پرورش می دهد و لذا بسیاری از مسائل دقیق علمی بعد را راحت تر درک خواهد کرد. آیا این ثمره کمی است؟
ثالثا فکر میکنم کمی در مورد بی فایده بودن علم اصول غلو کرده اید. (یاد اخباریون افتادم). ما که تا کنون هر آنچه از مباحث اصول را خوانده ایم حضرت استاد در ابتدای بحث ثمرات متعدد بر آن ذکر کرده اند.
من میگویم بعضی از مسائل اصول بی فایده است. غلو کجاست؟!
ضمن اینکه اگر میخواهید نشان دهید ثمره دارد به عنوان نمونه آیه یا روایتی بیاورید و بگویید در اینجا به خاطر فلان بحث وضع ما اینگونه برداشت میکنیم.
این که شما فرمودید استاد در ابتدای بحث ثمرات متعدد ذکر میکنند، قبول. ولی درخواست من این است که ببینید آیا فهم ادله بند آن مسأله هست یا نه؟ یعنی اگر مسأله به گوشمان نخورده بود نمیتوانستیم ادله را درست بفهمیم؟! ضمن اینکه تکرار میکنم من همه اصول را بی فایده نمیدانم ولی بعضی از مسائل آن به نظرم بی فایده است.