22-آذر-1395, 21:36
به نظر مشهور در جایی که واجب ،امری معین است و مکلف شک در قدرت بر انجام آن دارد ،قاعده اشتغال جاری است و مکلف باید احتیاط کند. مثلا اگر مولا گفت: «اکرم زید العالم» و عبد شک داشت که آیا محافظان زید عالم اجازه اکرام می دهند یا خیر ،عبد باید احتیاط کند و برای اکرام زید اقدام نماید. اما در جائی که واجب مردد بین مقدور و غیر مقدور بود در اینجا کسی ادعای احتیاط نمی کند. مثلا اگر شک کردیم مولا گفت: اکرم زید العالم که اکرام او مقدور است یا گفت: اکرم عمرو العالم که اکرام او غیر مقدور است. در اینجا احتیاط لازم نیست. ما نحن فیه هم از قبیل قسم دوم است که نمی دانیم مولا از ما نماز جمعه را ولو بدون حضور امام علیه السلام یا نائب خاصش می خواهد که مقدور است یا اینکه فقط آن را با حضور امام علیه السلام یا نائب خاص ایشان می خواهد که مقدور نیست.