5-اسفند-1396, 13:26
(5-اسفند-1396, 08:07)مسعود عطار منش نوشته: در تکمیل فرمایش آقای احسنی عرض می کنم :اول: که فرض در لزوم امتنانی بودن هر فقره به صورت جداگانه است.
اولا امتنانی بودن حدیث رفع به معنای این نیست که تک تک فقرات حدیث رفع باید امتنانی باشد بلکه اگر محموع من حیث المجموع ولو بخاطر امتنانی بودن بعضی فقرات ، امتنانی شود کافی است و روایت ظهور واضحی در بیش از این مقدار ندارد .
ثانیا اگر امتنانی بودن تک تک را هم لحاظ کنیم فرمایش آقای احسنی متین بوده و اشکال 82036 به ایشان وارد نیست زیراهمین که می گوئید ادله احتیاط شامل شبهات بدویه نمیشود ، به معنای عدم جعل احتیاط با این ادله است و و این امتنان است و حدیث رفع نیز می تواند برای بیان همین عدم جعلی باشد که شما می گوئید .
دوم: عدم شمول ادله احتیاط نسبت به شبهه بدوی به جهت قصور مقتضی است. و امتنانی از حدیث رفع نمی باشد.