19-بهمن-1395, 16:07
ادامه ی بیانات استاد حسینی نسب دام غزه:
تقریر نظر استاد معظم حاج آقای حسینی نسب در مورد ⚡️⚡️زوائد علم اصول⚡️⚡️
... با نظر به تقریر ارائه شده چند مطلب باید حل شود:
۱. همه علما قائل به کلیت زوائد علم أصول هستند زیرا در هر مبنایی یک سری از ادله حجت نیست و از زوائد می شود.
۲. زوائد علم اصول با نظر به تفاوت بسیار در مصادیق ارائه شده یک مشترک معنوی است بلکه قریب به این است که تبدیل به مشترک لفظی بشود.
۳. نمی توان زوائد را از علم أصول پاک نمود زیرا آنگاه در حقیقت شما به عنوان مجتهدی که در پی اتخاذ حجج است را تبدیل به مقلد در قبول حجج کرده اید.
برای مطلب ارائه شده چند مثال خدمت عزیزان ارائه می کنیم:
۱. در تراکت پخش شده در مدرسه، جملاتی منسوب به حضرت آیت الله سبحانی حفظه الله وجود دارد که به زائد بودن (انسداد) تصریح نموده اند، حال آن که حضرت آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله در بحث حجیت امارات و ظنون انسداد را از لوازم می دانند.
۲. در لسان برخی طلاب بحث مشتق از زوائد تلقی می شود حال آنکه هم اکنون برخی از اساتید (از جمله استاد معظم) خروج حجیت قائده یقین را از دلیل استصحاب به دلیل (ظهور مشتقات در فعلیت) اثبات می نمایند.
۳. برخی طلاب حقیقت شرعیة را از زوائد تلقی می کنند حال آن که در تشخیص (حکمیه یا موضوعیه بودن) شبهات مفهومیه، اگر مفهوم حقیقت شرعیه داشته باشد یا سوال از بودن و نبودن حقیقت شرعیه باشد، چون رافع شبهه شارع می باشد شبهه حکمیه است. (چنان چه در فقره اول صحيحه اولی زراره آمد)
اما اگر مفهوم به همان معنا عرفیه محل سوال باش شبهه موضوعیه می شود (ثمرات حکمیه و موضوعی نیز پر واضح است نظیر وجوب و عدم وجوب فحص، وجوب و عدم وجوب تقلید .....)
تقریر نظر استاد معظم حاج آقای حسینی نسب در مورد ⚡️⚡️زوائد علم اصول⚡️⚡️
... با نظر به تقریر ارائه شده چند مطلب باید حل شود:
۱. همه علما قائل به کلیت زوائد علم أصول هستند زیرا در هر مبنایی یک سری از ادله حجت نیست و از زوائد می شود.
۲. زوائد علم اصول با نظر به تفاوت بسیار در مصادیق ارائه شده یک مشترک معنوی است بلکه قریب به این است که تبدیل به مشترک لفظی بشود.
۳. نمی توان زوائد را از علم أصول پاک نمود زیرا آنگاه در حقیقت شما به عنوان مجتهدی که در پی اتخاذ حجج است را تبدیل به مقلد در قبول حجج کرده اید.
برای مطلب ارائه شده چند مثال خدمت عزیزان ارائه می کنیم:
۱. در تراکت پخش شده در مدرسه، جملاتی منسوب به حضرت آیت الله سبحانی حفظه الله وجود دارد که به زائد بودن (انسداد) تصریح نموده اند، حال آن که حضرت آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله در بحث حجیت امارات و ظنون انسداد را از لوازم می دانند.
۲. در لسان برخی طلاب بحث مشتق از زوائد تلقی می شود حال آنکه هم اکنون برخی از اساتید (از جمله استاد معظم) خروج حجیت قائده یقین را از دلیل استصحاب به دلیل (ظهور مشتقات در فعلیت) اثبات می نمایند.
۳. برخی طلاب حقیقت شرعیة را از زوائد تلقی می کنند حال آن که در تشخیص (حکمیه یا موضوعیه بودن) شبهات مفهومیه، اگر مفهوم حقیقت شرعیه داشته باشد یا سوال از بودن و نبودن حقیقت شرعیه باشد، چون رافع شبهه شارع می باشد شبهه حکمیه است. (چنان چه در فقره اول صحيحه اولی زراره آمد)
اما اگر مفهوم به همان معنا عرفیه محل سوال باش شبهه موضوعیه می شود (ثمرات حکمیه و موضوعی نیز پر واضح است نظیر وجوب و عدم وجوب فحص، وجوب و عدم وجوب تقلید .....)