ارسالها: 513
موضوعها: 255
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 122 بار در 110 ارسال
استاد سید احمد مددی در ذیل آیه تجارت عن تراض این بحث را مطرح کرده است که بعضی این استثنا را منقطع گرفته اند. ایشان فرمود استثنا منقطع به متصل بر میگردد زیرا اگر ما الفاظ و لغات را در نظر بگیریم مستثنی از مستثنی منه منقطع است ولی از لحاظ عرفی اتصال وجود دارد. مثلا وقتی گفته میشود طلاب امدند ولی عمامه هایشان را نیاوردند در این جا هر چند عمامه از خود طلاب منقطع است ولی چون در ذهن اتصال بین عمامه و طلاب هست، ان را استثنا کرده است. لذا گفته میشود که در استثنای متصل، اتصال حقیقی است ولی در منقطع اتصال ادعائی است.
فایده این مطلب چیست؟ اگر کسی در موردی ادعای استثنای منقطع داشت باید نکته ربط و اتصالی که در ذهن وجود دارد بیان کند. لذا در ایه تجارت عن تراض چه نکته ای برای اتصال با معاملات فاسد وجود داشته است که خداوند ان را منقطع میاورد.
درس 86 تاریخ 29 بهمن
ارسالها: 513
موضوعها: 255
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 122 بار در 110 ارسال
استاد فرمودند استثنا به معنای استدراک است و استدارک به این صورت است که اگر مطلبی گفته نشود خلاف آن را مخاطب توهم میکند. لذا با استدراک آن توهم را از بین میبرد. در استثنا نیز این گونه است. حال گفته میشود در استثنا منقطع چون از لحاظ لفظی مستثنی داخل در مستثنی منه نیست لذا باید یک اتصالی در ذهنیت مخاطب باشد بعد متکلم آن را با استثنا منقطع از بین میبرد. مثلا در مثال جاء القوم الا حمارهم گفته میشود که توهم این گونه بوده است که چون راه قوم مثلا دور بوده است و همیشه با حمارشان میامدند لذا یک اتصالی بین حمارشان با خودشان بوده است ولی این دفعه این گونه نبوده است لذا اگر این استثنا ذکر نمیشد مخاطب فکر میکرد که این دفعه هم با حمارشان امده اند.
نکته مبالغه را شاید بتوان به همان ذهنیت و توهم برگرداند.
ارسالها: 1,042
موضوعها: 437
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 502
سپاس شده 203 بار در 177 ارسال
5-اسفند-1397, 12:22
(آخرین تغییر در ارسال: 5-اسفند-1397, 12:24 توسط مسعود عطار منش.)
خداوند در قرآن کریم می فرماید «فسجد الملائکه کلهم اجمعون الا ابلیس استکبر و کان من الکافرین» بنده خیال نمی کنم احدی از عرف از جملۀ اول توهم کند که ابلیس هم سجده کرده است چون اساسا نسبت به غیر ملائکه ساکت است . بله ممکن است بگوئیم استثناء در جایی است که احتمال الحاق مستثنی به مستثنی منه برود نه این که لزوما توهم شود .
ارسالها: 513
موضوعها: 255
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 122 بار در 110 ارسال
هر چند که بعد از تکرار های زیاد از جانب قران ما فهمیدیم که شیطان سجده نکرده است ولی با قطع نظر از این قرینه، شما فرض کنید که گروهی در عبادت متصل هم هستند هر چند که از جنس های مختلفند. ولی چون مصداق ملائکه زیاد بوده است خداوند با لفظ ملائکه آن را اورده است ولی این توهم وجود داشته است که شیطان در عبادت با انها همراه بوده است لذا خداوند با استثنا این اتصال را از بین میبرد. پس باز هم استثنا متصل شد و لو این که در لفظ یکی از اتش است و دیگری از اتش نیست.