29-تير-1398, 06:16
مفاد روایت عمر بن حنظلة ترجیح به موافقت کتاب است و اگر هر دو موافق کتاب باشند مخالفت با عامه را به عنوان مرجح ذکر کرده است و لذا در مقبوله صرف مخالفت با عامه مرجح نیست بلکه مخالف با عامهای که موافق با کتاب هم هست مرجح است.عدم وجود مرجح موافقت با کتاب سه صورت دارد یکی اینکه هر دو موافق با کتاب باشند و دیگری اینکه مضمون هیچ کدام در کتاب نباشد و سوم اینکه هر دو مخالف کتاب باشند و مقبوله فقط در صورتی که هر دو موافق با کتاب باشند مخالفت با عامه را مرجح دانسته است و لذا مرجح بودن مخالفت با عامه در جایی که مضمون هیچ کدام در کتاب وجود نداشته باشد یا هر دو مخالف کتاب باشند از روایت مقبوله عمر بن حنظلة استفاده نمی شود.بله مرجح بودن صرف مخالفت با عامه از روایت قطب راوندی فهمیده می شود.
جلسه123-اصول