بحث جدیدی که بعد از اصل تقدم و تأخر مطرح می شود بحث تعاقب حالتین است . این دو بحث با هم چه تفاوتی دارند که در دو قسمت بحث می شوند ؟
در پاسخ به این سوال باید گفت :
در بحث قبل که تقدم و تأخر بود در واقع سه زمان تصور شد که زمان اول، زمان یقین به عدم هر دو حادث ( مثلا کریت و ملاقات) است و زمان شک مردد بین زمان دوم و سوم می باشد.(یعنی زمان یقین معین : ساعت اول و زمان شک مردد : بین ساعت دوم و سوم)
اما در بحث تعاقب حادثین زمان شک، زمان حاضر و فعلی است و زمان شک مردد نیست بلکه این زمان یقین است که مردد بین زمان اول و دوم است .
همچنین در بحث تعاقب حادثین، موضوع حکم مرکب است و با استصحاب جزئی از آن اثبات می شود اما در تعاقب حالتین موضوع بسیط است .
در پاسخ به این سوال باید گفت :
در بحث قبل که تقدم و تأخر بود در واقع سه زمان تصور شد که زمان اول، زمان یقین به عدم هر دو حادث ( مثلا کریت و ملاقات) است و زمان شک مردد بین زمان دوم و سوم می باشد.(یعنی زمان یقین معین : ساعت اول و زمان شک مردد : بین ساعت دوم و سوم)
اما در بحث تعاقب حادثین زمان شک، زمان حاضر و فعلی است و زمان شک مردد نیست بلکه این زمان یقین است که مردد بین زمان اول و دوم است .
همچنین در بحث تعاقب حادثین، موضوع حکم مرکب است و با استصحاب جزئی از آن اثبات می شود اما در تعاقب حالتین موضوع بسیط است .