14-دي-1397, 16:30
بحث در این است که اگر کسی روایات وارد شده در مسئله ی جواز یا عدم جواز تقدیم خطبتین نماز جمعه بر زوال را متعارض دید و برای هیچ کدام نیز مرجحی را قائل نشد، نوبت به اصل عملی می رسد. اصل عملی در این مسئله چیست؟
قائلین به وجوب خواندن خطبتین بعد از زوال، به احتیاط استدلال کرده اند همانطور که صاحب جواهر نیز فرموده است درست نیست. زیرا در شبهات وجوبیه در دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی برائت جاری می شود. برائت از تقید جاری می شود. ما در شرط زائد شک داریم و با برائت شرطیت آن را نفی می کنیم.
قائلین به وجوب خواندن خطبتین بعد از زوال، به احتیاط استدلال کرده اند همانطور که صاحب جواهر نیز فرموده است درست نیست. زیرا در شبهات وجوبیه در دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی برائت جاری می شود. برائت از تقید جاری می شود. ما در شرط زائد شک داریم و با برائت شرطیت آن را نفی می کنیم.