12-اسفند-1391, 13:49
با سلام
اگر دو دلیل متعارض داریم X ,Y ،اگر خبر X را مقدم کنیم
بعضی از مدلول مطابقی خبرY از بین میرود واگر خبرYرا مقدم
کنیم مدلول التزامی خبر Xاز بین میرود،مثالی که برای این
قاعده میزنند، تعارض قاعده طهارت در آب و استصحاب
نجاست در عباست، قاعده طهارت در اب میگوید این عبا
طاهر است بمدلوله المطابقی، اما از سوی دیگر، استصحاب
نجاست عبا عبا نجس است وبمدلوله الالتزامی میگوید آب
پاک نیست، واین تنافی دارد با قاعده طهارت در آب که میگوید
آب پاک است، چون تعبد به متنافیین ممکن نیست، (نمیگوئیم
استصحاب نجاست عبا میگوید آب نجس است تا مثبت نشود)
در اینجا گفته اند قاعده طهارت آب بر استصحاب نجاست عبا
مقدم است، چون تقدم قاعده طهارت یعنی عدم اخذ به مدلول
التزامی استصحاب نجاست عبا، وحال انکه تقدم استصحاب به
این معناست که مدلول مطابقی قاعده طهارت که طهارت
عباست اخذ نشود، واین همان سرّ تقدم اصل سببی بر
مسببی است.
پ. ن :این را من از بعضی از اساتیدم شنیدم میخواستم نظر اساتید
شما ر هم بشنوم.
اگر دو دلیل متعارض داریم X ,Y ،اگر خبر X را مقدم کنیم
بعضی از مدلول مطابقی خبرY از بین میرود واگر خبرYرا مقدم
کنیم مدلول التزامی خبر Xاز بین میرود،مثالی که برای این
قاعده میزنند، تعارض قاعده طهارت در آب و استصحاب
نجاست در عباست، قاعده طهارت در اب میگوید این عبا
طاهر است بمدلوله المطابقی، اما از سوی دیگر، استصحاب
نجاست عبا عبا نجس است وبمدلوله الالتزامی میگوید آب
پاک نیست، واین تنافی دارد با قاعده طهارت در آب که میگوید
آب پاک است، چون تعبد به متنافیین ممکن نیست، (نمیگوئیم
استصحاب نجاست عبا میگوید آب نجس است تا مثبت نشود)
در اینجا گفته اند قاعده طهارت آب بر استصحاب نجاست عبا
مقدم است، چون تقدم قاعده طهارت یعنی عدم اخذ به مدلول
التزامی استصحاب نجاست عبا، وحال انکه تقدم استصحاب به
این معناست که مدلول مطابقی قاعده طهارت که طهارت
عباست اخذ نشود، واین همان سرّ تقدم اصل سببی بر
مسببی است.
پ. ن :این را من از بعضی از اساتیدم شنیدم میخواستم نظر اساتید
شما ر هم بشنوم.