نکته دیگری که در روایت هست این است که گویا جناب ابان بن تغلب این نکته در ذهنش بوده که مفاد آیه شریفه این است که مشرکین هم مکلف به زکات هستند کما اینکه این برداشت خیلی هم دور از ذهن نیست چون فرمود وای بر مشرکینی که زکات نمی دهند که گویا عدم پرداخت زکات علت ویل است همان که معرف است میگویند وصف مشعر به علیت است و حضرت علیه السلام در صدد تخطئه این برداشت هستند. و یا اینکه در ذهن ابان نبود ولکن حضرت علیه السلام میخواهند تبیین مطلب بکنند تا این برداشت نشود.
این مطلب طبق آنچه در مصدر اومده قابل فهم است.
و آنچه ممکن است در ذهن ابان بوده و یا ممکن است برای ما سوال بشود اصل مکلف بودن است نه اینکه تکلیف دارند به نحوی که آنها تحریک بشوند به انجام تکالیف،چون این مطلب واضح است که در فرض شرک از آنها به این نحو خواسته نمی شود مثل جاهل مقصر. والله العالم
این مطلب طبق آنچه در مصدر اومده قابل فهم است.
و آنچه ممکن است در ذهن ابان بوده و یا ممکن است برای ما سوال بشود اصل مکلف بودن است نه اینکه تکلیف دارند به نحوی که آنها تحریک بشوند به انجام تکالیف،چون این مطلب واضح است که در فرض شرک از آنها به این نحو خواسته نمی شود مثل جاهل مقصر. والله العالم