5-دي-1400, 12:13
آیت الله لاریجانی :کلام معروف (طبیعت متعلق وجوب است و مکلف عقلا مخیر است که این طبیعت را بر افراد منطبق کند)اشکال دارد.
تحلیل معقول تر این است:وجوب بطور قهری در کثرات طبیعت سریان می یابد نه از باب تطبیق عقلی به نحو تخییر .ولذا در نهایت مکلف در اتیان فرد شرعا مخیر است ،واجب تعیینی باشد یا تخییری.
این مبنا در مباحث اصولی اجتماع امر ونهی ،اقتضای نهی برای فساد و تحلیل وجوب تخییری اثر گذار است.
کتاب واجب مشروط ص۳۹۸.
تحلیل معقول تر این است:وجوب بطور قهری در کثرات طبیعت سریان می یابد نه از باب تطبیق عقلی به نحو تخییر .ولذا در نهایت مکلف در اتیان فرد شرعا مخیر است ،واجب تعیینی باشد یا تخییری.
این مبنا در مباحث اصولی اجتماع امر ونهی ،اقتضای نهی برای فساد و تحلیل وجوب تخییری اثر گذار است.
کتاب واجب مشروط ص۳۹۸.