ارسالها: 23
موضوعها: 5
تاریخ عضویت: آبان 1393
اعتبار:
0
سپاس ها 1
سپاس شده 3 بار در 2 ارسال
4-آذر-1393, 00:07
(آخرین تغییر در ارسال: 4-آذر-1393, 00:08 توسط منتظرالقائم.)
«اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله»(احتجاج طبرسی،ج2،ص470) اگر مراد خود حوادث باشد یعنی خود حوادث به فقیه محول شده است و این اثبات ولایت و تصرف برای فقیه است اما اگر مراد حکم حوادث باشد ولایت را اثبات نمیکند بلکه تنها فتوای فقیه در حوادث لازم الاتباع میباشد.محقق خوانساری گفته اند اگر امام درباره فقهاء میفرمود فانهم حجة الله ناظر به فتوا بود اما به خودش نسبت داده و حجتی فرموده و این با ولایت مناسبت دارد.(جامع المدارک،ج3،ص99)
استاد دام ظله به این نحوه استدلال ایراد دارند و میگویند نمیتوان از اینکه امام چنان نفرموده است معنای دیگر را بدست آورد.زیرا اساسا ممکن نیست امام که درباره خود حجة الله فرمود همان تعبیر را برای فقیه یا شخص دیگری بکار ببرد و او را در عرض خود قرار دهد. روایات معتبر و متعدد علماء را در طول امام و واسطه بین امام و مردم دانسته اند.افزون بر این،حجت یعنی ما یحتج به که منجز و معذر است و این با فتوا مناسب است.
البته شاید قرائن دیگری بتوان یافت که مراد از الحوادث خود حوادث است نه حکم آنها.
ارسالها: 1,037
موضوعها: 433
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 502
سپاس شده 199 بار در 173 ارسال
به نظر میرسد این روایت قابل استناد نیست چرا که این روایت در پاسخ به سئوالاتی است که بر راوی مشکل شده بوده است و با توجه به این که ممکن است سئوال راوی حاکی از این باشد که فضای فکری او ناظر به بحث افتاء باشد این احتمال هست که پاسخ امام علیه السلام نیز در رابطه با همان باشد و استفاده از این تعبیرات خاص و استظهار از آنها در رتبۀ متأخر از پاسخ به این شبهه است که اساسا وقتی پاسخ امام ناظر به سئوالی است که ذکر نشده است و این احتمال عقلائیا وجود دارد که با دیدن آن سئوال این را متوجه شویم که امام علیه السلام در مقام بیان نسبت به بحث ولایت و ... نبوده اند دیگر نمی توان به روایت استناد کرد . ان قلت : این احتمال را می توان با احراز وثاقت در راوی دفع کرد به این بیان که وقتی سئوالی در فهمیدن پاسخ امام علیه السلام تاثیر گذار است وثاقت و ضبط راوی اقتضا می کند آن را نقل کند . قلت : عدم نقل این امور خفی منافات با وثاقت و ضبط راوی ندارد چون تاثیر این گونه امور گاه بنجو ارتکازی و ناخودآگاه بوده و هر کسی متوجه آن می شود .
ارسالها: 267
موضوعها: 120
تاریخ عضویت: آبان 1393
اعتبار:
10
سپاس ها 87
سپاس شده 82 بار در 66 ارسال
30-دي-1396, 20:58
(آخرین تغییر در ارسال: 30-دي-1396, 21:02 توسط حسین بن علی.)
به نظر میرسد عرف از نقل جواب به سوال هم منتقل میشود مثلا در سوال از حکم شرعی تعبیر به حوادث عرفی نیست پس وقتی امام میفرمایند در حوادث به فقیه مراجعه شود که او حجت است مراد رجوع در فتوا نیست بلکه مراجعه در نوع عمکرد مسلمین در حوادث است که همان ولایت فقیه میشود
علاوه بر اینکه برای حکم شرعی در لسان روایات تعبیر به سوال شده و در مورد حجیت و ولایت تعبیر به ارجاع شده است همانند فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَارْجِعُوهُ إِلَى اللَّهِ- وَ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَى أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم
فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
ارسالها: 267
موضوعها: 120
تاریخ عضویت: آبان 1393
اعتبار:
10
سپاس ها 87
سپاس شده 82 بار در 66 ارسال
ولی از این روایت نمیتوان ولایت را در موردی ک حکم شرع مشخص است تطبیق نمود و دلالت آن بر ولایت مطلق با عبارت اما الحوادث الواقع نا سازگار است