[quote pid='11188' dateline='1716357959']
اما مشکل دیگری در اینجا وجود دارد چون هر چند کثرت استعمال یک واژه در یک معنا نشانۀ حقیقی بودن آن است ولی مجازی بودن معنای دیگر بدینوسیله اثبات نمیگردد چون مثلاً اگر 90درصد استعمالات واژۀ «أسد» در معنای حیوان مفترس باشد و 10درصد استعمالاتش در معنای رجل شجاع باشد نمیتوان به مجرّد اقلّ بودن معنای رجل شجاع، آن را مجازی دانست چون ممکن است واژۀ «أسد» در معنای حقیقی داشته باشد؛ بله رجل شجاع نمیتواند، معنای حقیقیِ ِمنحصر باشد. بنابراین کثرت استعمال نشانۀ حقیقی بودن معنای مستعملفیه است ولی نشانۀ انحصار آن نمیباشد لذا استفاده از راهکار غلبه برای تشخیص معنای حقیقی و معنای مجازی کاراییاش محدود است.
[/quote]
با عرض سلام و ادب
ظاهرا از اطراد و شیوع استعمال لفظ در یک معنای خاص در مقامات مختلف حقیقی بودن آن معنی و از عدم شیوعش به همین کیفیت خاص، مجازی بودن همین معنی استفاده می شود و در مورد معانی دیگر لفظ این مساله باید به طور جداگانه بررسی شود و مستقیما از حقیقت بودن یک معنی، مجازیت معانی دیگر نتیجه گرفته نمی شود.
اما مشکل دیگری در اینجا وجود دارد چون هر چند کثرت استعمال یک واژه در یک معنا نشانۀ حقیقی بودن آن است ولی مجازی بودن معنای دیگر بدینوسیله اثبات نمیگردد چون مثلاً اگر 90درصد استعمالات واژۀ «أسد» در معنای حیوان مفترس باشد و 10درصد استعمالاتش در معنای رجل شجاع باشد نمیتوان به مجرّد اقلّ بودن معنای رجل شجاع، آن را مجازی دانست چون ممکن است واژۀ «أسد» در معنای حقیقی داشته باشد؛ بله رجل شجاع نمیتواند، معنای حقیقیِ ِمنحصر باشد. بنابراین کثرت استعمال نشانۀ حقیقی بودن معنای مستعملفیه است ولی نشانۀ انحصار آن نمیباشد لذا استفاده از راهکار غلبه برای تشخیص معنای حقیقی و معنای مجازی کاراییاش محدود است.
[/quote]
با عرض سلام و ادب
ظاهرا از اطراد و شیوع استعمال لفظ در یک معنای خاص در مقامات مختلف حقیقی بودن آن معنی و از عدم شیوعش به همین کیفیت خاص، مجازی بودن همین معنی استفاده می شود و در مورد معانی دیگر لفظ این مساله باید به طور جداگانه بررسی شود و مستقیما از حقیقت بودن یک معنی، مجازیت معانی دیگر نتیجه گرفته نمی شود.