11-بهمن-1396, 14:04
مرحوم صدر تکلیف را پس از،امتثال نیز فعلی دانسته اند چرا که متعلق تکلیف بعد از وجودش هم محبوبیت دارد ولی چون امتثال صورت گرفته این تکلیف دیگر محرکیتی نداشته و به تعبیری فاعلیت ندارد.
این تفکیک شهید صدر تفکیک نا تمامی است چرا که حقیقت تکلیف که با وجود فعلی آن آثار تکلیف نیز فعلی میشود -مثل حکم عقل به لزوم امتثال- همان طلب مولاست که بعد از امتثال وجود ندارد و حکم زمانی فعلی است که این طلب جایگاه داشته باشد.
این تفکیک شهید صدر تفکیک نا تمامی است چرا که حقیقت تکلیف که با وجود فعلی آن آثار تکلیف نیز فعلی میشود -مثل حکم عقل به لزوم امتثال- همان طلب مولاست که بعد از امتثال وجود ندارد و حکم زمانی فعلی است که این طلب جایگاه داشته باشد.