15-بهمن-1396, 13:06
حیات مستقره در مباحث مختلف فقهی به کار می رود :
1. کتاب الضحایا و العقیقه
2. میراث الحمل
3.کتاب الصید
4.دیه الجنین
5.کتاب القصاص
در مورد معنای حیات مستقره چند معنا را مرحوم فاضل هندی احتمال داده اند :
1. بأن يعيش مثله اليوم أو الأيّام
2.ما يسمّى به في العرف حيّاً و إن مات بعد لحظة،
3.إنّما العبرة في استقرار الحياة بإمكان أن يعيش يوماً و هو لا يستلزم العيش فقد يموت بعد لحظة
4. ظنّ استقرار الحياة.
در این رابطه باید گفت
اولا در روایات ما حیات مستقره ای نداریم،
ثانیا در عبارات فقها در ابواب مختلفی فقهی معانی مختلفی اراده شده است .
در کتاب الضحایا و کتاب الصید به معنای حرکت قویه ولو آنکه غیر اختیاری باشد
کما اینکه مرحوم شیخ طوسی در المبسوط ، ج1 ، ص 390می فرمایند :
لم يحل أكلها، و إنما يعرف ذلك بالحركة فإن كانت الحركة قوية بعد قطع العنق قبل قطع المريء و الودجين و غيرهما حل أكلها، و إن لم يكن هناك حركة لم يحل أكلها.
و این ملاک با توجه به روایات گفته شده است .
در باب قصاص : حرکت اختیاری ملاک است و حرکات غیر اختیاری ملاک نیست
1. کتاب الضحایا و العقیقه
2. میراث الحمل
3.کتاب الصید
4.دیه الجنین
5.کتاب القصاص
در مورد معنای حیات مستقره چند معنا را مرحوم فاضل هندی احتمال داده اند :
1. بأن يعيش مثله اليوم أو الأيّام
2.ما يسمّى به في العرف حيّاً و إن مات بعد لحظة،
3.إنّما العبرة في استقرار الحياة بإمكان أن يعيش يوماً و هو لا يستلزم العيش فقد يموت بعد لحظة
4. ظنّ استقرار الحياة.
در این رابطه باید گفت
اولا در روایات ما حیات مستقره ای نداریم،
ثانیا در عبارات فقها در ابواب مختلفی فقهی معانی مختلفی اراده شده است .
در کتاب الضحایا و کتاب الصید به معنای حرکت قویه ولو آنکه غیر اختیاری باشد
کما اینکه مرحوم شیخ طوسی در المبسوط ، ج1 ، ص 390می فرمایند :
لم يحل أكلها، و إنما يعرف ذلك بالحركة فإن كانت الحركة قوية بعد قطع العنق قبل قطع المريء و الودجين و غيرهما حل أكلها، و إن لم يكن هناك حركة لم يحل أكلها.
و این ملاک با توجه به روایات گفته شده است .
در باب قصاص : حرکت اختیاری ملاک است و حرکات غیر اختیاری ملاک نیست