23-بهمن-1396, 07:46
چند نکته راجع به استثنائات ابن ولید :
1-به نظر می رسد با مقداری تتبع این مطلب روشن شود که اساس استثنائات ابن ولید بر پایۀ بررسی متن روایت نبوده بلکه خود روات را در نظر میگرفته و حتی اگر مجهول بودند هم استثناء می زده پس بحث عمل کردن او به روایات فلان شخص نیست که بگوییم شاید وثوق نوعی داشته یا ... بلکه بحث اینست که خود شخص را استثناء نزده و این یعنی خود شخص را ثقه می دانسته و این با شهادت شیخ طوسی یا نجاشی به وثاقت چه فرقی دارد.
2-ظاهرا ابن ولید تنها روی غلو حساس نبوده و مطلق ضعف و بی اعتبار بودن را در نظر داشته فلذا افراد مجهولی که غلوشان ثابت نیست ولی چون مجهول اند بی اعتبار محسوب می شوند را استثناء زده .
البته عدم استثناء ابن ولید تحت شرایط خاص خودش کاشف از وثاقت است که فعلا نمی خواهیم وارد آن بحث شویم .
1-به نظر می رسد با مقداری تتبع این مطلب روشن شود که اساس استثنائات ابن ولید بر پایۀ بررسی متن روایت نبوده بلکه خود روات را در نظر میگرفته و حتی اگر مجهول بودند هم استثناء می زده پس بحث عمل کردن او به روایات فلان شخص نیست که بگوییم شاید وثوق نوعی داشته یا ... بلکه بحث اینست که خود شخص را استثناء نزده و این یعنی خود شخص را ثقه می دانسته و این با شهادت شیخ طوسی یا نجاشی به وثاقت چه فرقی دارد.
2-ظاهرا ابن ولید تنها روی غلو حساس نبوده و مطلق ضعف و بی اعتبار بودن را در نظر داشته فلذا افراد مجهولی که غلوشان ثابت نیست ولی چون مجهول اند بی اعتبار محسوب می شوند را استثناء زده .
البته عدم استثناء ابن ولید تحت شرایط خاص خودش کاشف از وثاقت است که فعلا نمی خواهیم وارد آن بحث شویم .