امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حمل مطلق بر مقید در مستحبات
#1
مشهور می‌‌گویند حمل مطلق بر مقید مختص به واجبات است مثلا در مواجه با دو خطاب اعتق رقبة و اعتق رقبة مؤمنة حمل می‌‌کنیم مطلق را بر مقید اما در مستحبات مانند دو خطاب زر الحسین علیه السلام و ‌زر الحسین علیه السلام مغتسلا یا فی لیلة الجمعة حمل مطلق بر مقید نمی‌شود بلکه بر اختلاف مراتب فضیلت فضیلت حمل می‌‌شود
 آقای خوئی فرمودند که در مستحبات باید تفصیل بدهیم گاهی در خطاب مقید امر رفته روی مقید و گاهی امر رفته روی تقید مثلا یک وقت مولی می‌‌گوید زر الحسین علیه السلام که خطاب مطلق است و خطاب مقیدش این است: زر الحسین علیه السلام مغتسلا که امر در مقید، امر به حصه‌ای از زیارت حسین علیه السلام است در این اینجا فرمودند تعدد مطلوب است و ‌حمل بر اختلاف مراتب فضیلت می‌‌شود . اما گاهی امر در مقید تعلق گرفته است به تقید مانند‌ و لیکن زیارتک مع الغسل در اینجا ظهور دارد در ارشاد به شرطیت غسل برای زیارت ابی عبدالله علیه السلام که به نظر ماهم این تفصیل صحیح است
فقه 14/11/96
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محمد صادق رضوی ، مسعود عطار منش


پیام‌های این موضوع
حمل مطلق بر مقید در مستحبات - توسط فقه جواهری - 2-اسفند-1396, 21:01

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جواز نماز در درون مطلق وسائل نقلیه مشروط به رعایت شرائط اختیاریه نماز هادی اسکندری 0 959 7-فروردين-1399, 18:23
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  عدم لزوم استحلال از مالک در مطلق موارد حق الناس هادی اسکندری 4 2,233 20-بهمن-1398, 18:51
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  آیه دال بر اکل از خانه اقوام بدون اجازه مطلق است؟؟ هادی اسکندری 2 1,494 6-بهمن-1398, 23:48
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  اشکال:  تقدیم واجب مشروط به قدرت، بر واجب مطلق در فرض تزاحم صحیح نیست حسین بن علی 0 1,642 6-تير-1398, 23:58
آخرین ارسال: حسین بن علی
  جریان قاعده سوق در مورد مسلمان غیر مقید مومن 0 1,884 30-آذر-1397, 19:38
آخرین ارسال: مومن
Rainbow حمل عام یا مطلق بر فرد نادر سید علی 4 10,996 22-اسفند-1391, 10:44
آخرین ارسال: سید محمود فریمانه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان