امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: امرنا رسول الله دلالتی بر حکم تکلیفی عام ندارد
#7
(22-اسفند-1396, 08:06)مسعود عطار منش نوشته: بنده این جور استظهارات را بیشتر شبیه به استحسان می بینم . هر چه اسمش را بتوان ظهور گذاشت که حجت نیست . مگر حجیت ظواهر یک اصل لفظی است که هر چه اسمش ظهور است را تحت آن بدانیم و حجت بشماریم . حجیت ظواهر یک امر عقلائی بوده و بر مبنای صحت احتجاج شنونده بر گوینده است یعنی اگر گوینده طوری حرف بزند که بتوان بر علیه خودش احتجاج کرد این ظهور مناط حجیت را دارد ولی امثال این حدس و گمانها که سیاق روایت ظاهرش چنین و چنان است به هیچ وجه صحت احتجاج را ندارد .

طبق کلام شما، اگر شخصی در زمان امام صادق علیه السلام با اهل معصیت با وجه مکفهر روبرو نشود و مورد سرزنش افراد قرار بگیرد، نمیتواند بگوید که کلام پیامبر ظهور در حکم ولائی داشت؟

این احتجاج او قابل قبول نیست؟ به نظر میرسد که حتی طبق مبنایی که مطرح میکنید این استظهار جا دارد.

اگر اشتباه مراد شما را متوجه شدم توضیح بفرمایید، خوشحال میشم.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: امرنا رسول الله دلالتی بر حکم تکلیفی عام ندارد - توسط محمد 68 - 22-اسفند-1396, 18:52

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چشم باطن بین ایت الله سید محمد هادی میلانی فطرس 0 454 9-آذر-1400, 00:28
آخرین ارسال: فطرس
  تقسیم موضوعات سه گانه در کلام امام رحمه الله سید رضا حسنی 0 1,286 6-آذر-1398, 12:40
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  دانلود كتاب امر به معروف ايت الله خرازي و فاضل اشکذری 2 4,834 7-بهمن-1397, 00:31
آخرین ارسال: رهـگذر
  «کتاب شناسی»  سخن صاحب الذریعه و آیت الله شبیری زنجانی در باره تلفیق تفسیر قمی آسدهادی 0 3,293 4-اسفند-1394, 19:04
آخرین ارسال: آسدهادی
  تعریض به محقق خوئی رضوان الله علیه درباره حدیث رفع القلم مترقب 0 4,015 4-آذر-1392, 22:48
آخرین ارسال: مترقب

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان