20-اسفند-1396, 22:55
(20-اسفند-1396, 15:56)رضا یعقوبی نوشته: سابقا در بحث اصل مثبت، دو مبنا در متعلق احکام (الف. طبایع ب. افراد) بیان شد. درر الفوائد مرحوم آخوند ص 360. ثالثها
به نظرم در آنجا استاد تعلق احکام به افراد را قول حق دانستند به این معنا که مثلا حرمت شرب خمر به افراد خمر خارجی تعلق گرفته است نه عنوان خمر
حال آیا این بحث از نظر مناط، غیر از بحث کنونی است که افراد موضوع حکمند یا عنوانِ المکلف؟
بحث تعلق احکام به «طبایع» یا «افراد»، بحثی جدا از بحث تعلق احکام به «عناوین» یا «معنونات» است. مرحوم آخوند در کفایه در مورد هر کدام جداگانه بحث میفرمایند. (آدرس را الان ندارم، اگر لازم میبینید بگردم پیدا کنم)