21-اسفند-1396, 08:07
(20-اسفند-1396, 15:56)رضا یعقوبی نوشته: سابقا در بحث اصل مثبت، دو مبنا در متعلق احکام (الف. طبایع ب. افراد) بیان شد. درر الفوائد مرحوم آخوند ص 360. ثالثهاهمانطور که آقای حائری اشاره فرمود به نظر می رسد یک بحث طبیعت و فرد داریم و یکی بحث عنوان و معنون که کثیراً با هم خلط شده است ؛ برای روشن شدن این مطلب به این مثال توجه کنید :
به نظرم در آنجا استاد تعلق احکام به افراد را قول حق دانستند به این معنا که مثلا حرمت شرب خمر به افراد خمر خارجی تعلق گرفته است نه عنوان خمر
حال آیا این بحث از نظر مناط، غیر از بحث کنونی است که افراد موضوع حکمند یا عنوانِ المکلف؟
انسان طبیعت است و زید فرد این طبیعت و هر کدام از انسان و زید عنوانی دارد و معنونی یعنی یک وجود ذهنی دارد و یک وجود خارجی .
پس هر کدام از طبیعت و فرد عنوانی دارد و معنونی .
پس از چهار چیز باید بحث کرد : آیا حکم به عنوان کلی تعلق گرفته یا عنوان فرد یا معنون کلی یا معنون فرد .