29-فروردين-1397, 13:01
موافقت با اصل یک موضوع شرعی است چرا که منکر را ثابت می کند. و از آن جا که موافقت نیاز به دو طرف دارد که یکی با دیگری موافق باشد لذا می توان گفت که یکی از اثرات شرعی استصحاب مالکیت زید نسبت به این خانه این است که این مالکیت موافق قول فلانی است(منکر). چرا که این موضوع شرعی فقط از این طریق ثابت می شود. مگر این که بگوییم مراد از اصل ،سایر اصول ( غیر استصحاب است).
این احتمال هم هست که مراد از اصل اصل عقلایی باشد نه اصل شرعی
اما این که فرمودید مرحوم شیخ این استصحاب را نمی پذیرد اتفاقا خاطرم هست که ایشان در یکی از بحث های خیارات(احتمالا) در جایی که موضوع یک حکمی دارای دو جزء است که به نحو معی کنار هم قرار گرفته اند اگر یک جزء را وجدان کنیم و جزء دیگر را استصحاب کنیم این موضوع ثابت می شود و اصل مثبت نیست. برخی از علما قائل به جریان چنین استصحابی هستند.
این احتمال هم هست که مراد از اصل اصل عقلایی باشد نه اصل شرعی
اما این که فرمودید مرحوم شیخ این استصحاب را نمی پذیرد اتفاقا خاطرم هست که ایشان در یکی از بحث های خیارات(احتمالا) در جایی که موضوع یک حکمی دارای دو جزء است که به نحو معی کنار هم قرار گرفته اند اگر یک جزء را وجدان کنیم و جزء دیگر را استصحاب کنیم این موضوع ثابت می شود و اصل مثبت نیست. برخی از علما قائل به جریان چنین استصحابی هستند.