امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: مدرک اصاله عدم تقیه
#2
در تمسک به اطلاق حدیثی که نقل کردید،
اگر دلیل سیره عقلاء را نپذیرفتیم و بلکه ادعا کنیم که در سیره عقلاء در مواردی که احتمال تقیه معتنی به باشد اصل عدم تقیه نداریم، قهرا اطلاق این روایت بر خلاف سیره ی عقلاء خواهد شد. سوال این است که آیا این اطلاق می تواند رادع سیره باشد؟ مخصوصا اگر احتمال تقیه زیاد و تقیه، مظنون باشد.
لذا چه بسا گفته شود این حدیث اطلاق ندارد و ناظر به این مطلب است که وقتی محرز شد که امام از شما فلان کار را می خواهد شما معذوری ولو تقیه باشد مانند قضیه ی علی بن یقطین که امام به او دستور دادند مانند عامه وضو بگیرد
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


پیام‌های این موضوع
مدرک اصاله عدم تقیه - توسط مسعود عطار منش - 15-فروردين-1397, 11:22
RE: مدرک اصاله عدم تقیه - توسط محمود رفاهی فرد - 8-ارديبهشت-1397, 11:07
RE: مدرک اصاله عدم تقیه - توسط فقه جواهری - 9-ارديبهشت-1397, 15:02
RE: مدرک اصاله عدم تقیه - توسط محمود رفاهی فرد - 17-ارديبهشت-1397, 14:08
RE: مدرک اصاله عدم تقیه - توسط محمود رفاهی فرد - 20-ارديبهشت-1397, 09:25

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  تحلیل اصاله البیان یا اصل در مقام بیان بودن مسعود عطار منش 0 1,987 4-دي-1397, 08:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان