9-ارديبهشت-1397, 15:02
(آخرین تغییر در ارسال: 9-ارديبهشت-1397, 15:04 توسط فقه جواهری.)
به نظر می رسد که سیره عقلا به دو گونه است گاهی سیره عقلا سکوتی است به این معنا که نسبت به وجود حکم در خارج از مقدار سیره ساکت است و صرفا سیره عقلا بر وجود حکم در آن محقق نشده است اما اگر دلیلی تعبدا خبر از وجود حکم بدهد با آن مخالفت نمی کنند اما گاهی هم سیره عقلا استنکاری است یعنی سیره نسبت به وجود حکم در خارج از مقدار سیره انکار دارد
آنچیزی که مانع از تحقق اطلاق در دلیل لفظی می شود سیره استنکاری است نه سکوتی
شاید ادعای گزافی نباشد اینکه بگوییم سیره در عدم جریان اصل عدم تقیه در روایات مظنون به تقیه از نوع سیره سکوتی است
آنچیزی که مانع از تحقق اطلاق در دلیل لفظی می شود سیره استنکاری است نه سکوتی
شاید ادعای گزافی نباشد اینکه بگوییم سیره در عدم جریان اصل عدم تقیه در روایات مظنون به تقیه از نوع سیره سکوتی است