نظرسنجی: نامتعارف ، قبیح و خلاف محاورات هست یاخیر؟
این نظرسنجی بسته شده است.
بله
100.00%
1 100.00%
خیر
0%
0 0%
مجموع 1 رای 100%
* چنانچه به گزینه‌ای رای داده اید، با علامت ستاره مشخص گردیده است. [نمایش نتایج]

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سؤال: ابای محکوم از تفسیر حاکم عرفاً
#5
(28-بهمن-1391, 19:00)amirabas نوشته:
(28-بهمن-1391, 12:37)فقیه نوشته: اگر جمع عرفی دارد قرینه نوعیه بر تقدم خاص بر عام هست
و دیگر نیازی به حکومت که قرینه شخصیه است نیست،‌
گرچه ممکن است بسبب عدم اعتماد بر نوع قرینه نوعیه
بسبب اختلافات ممکن جعل حکومت لغو نباشد.

مگر حکومت نیز نوعی جمع عرفی نیست؟ لطفا پاسخ خود به سئوال مطرح شده را واضح و روشن بدهید چون در مثال مورد بحث که ما عام و خاص نداریم .

فرق حکومت و تخصیص این است که حاکم قرینه شخصی
برای تصرف در محکوم است، ولی مخصص قرینه نوعی،
درسوال شما، چون جمع عرفی خودش قرینه نوعی است
سوال این است که در اینجا نیاز به اوردن قرینه شخصی
و حکومت نیست و چنین حکومتی لغو وقبیح است.
جوابش را هم دادم که خیر! فایده این جعل حکومت
در بعضی انواع جمعهای عرفی که ممکن است هر
کسی این ظهور قرینیت را نفهمد مشخص میشود،‌
عینا مثل جعل برائت شرعی با وجود برائت عقلی.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: ابای محکوم از تفسیر حاکم عرفاً - توسط فقیه - 28-بهمن-1391, 20:12

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان