7-دي-1397, 09:01
اگر علتی تخصیص بخورد اکثر علما معتقدند که از حجیت ساقط می شود و معلوم می شود که آن حکمت بوده نه علت. ولی استاد قائینی حفظه الله معتقدند همانطور که عام بعد از تخصیص در باقی حجت است علت هم بعد از تخصیص در باقی حجت است.در حقیقت در موارد علت ما به عموم مستفاد از تعلیل استفاده می کنیم ولذا مفاد (لاتشرب الخمرلانها مسکر)با(کل مسکر حرام )یکی است وهمانطور که اگرشارع ابتدائافرموده بود(کل مسکرحرام)بعدازتخصیص حجت بود حال که ابتدائاتعلیل راذکرکرده ومستفادازآن عموم است بعدازتخصیص به آن تمسک می شود