14-اسفند-1397, 13:10
(2-بهمن-1397, 01:43)مهدی خسروبیگی نوشته: تعلیل یعنی لانها را همه علمای علم منطق میگویند حد وسط در استدلال است نه صغری در این صورت صغری کبری بچینید
«لانها» معنا ندارد حد وسط باشد حد وسط یعنی آنچه در صغری و کبری مشترک است و آن اسکار است یعنی لانها مسکر که صغری است مشتمل است بر اسکار (با تعبیر مسکر) که حد وسط است همانطور که هر صغرایی مشتمل بر حد وسط است و انما الکلام در این که اسکار باطلاقه حد وسط است یعنی کبری میشود المسکر مطلقا حرام یا اسکار به قید مایع بودن یا خمری بودن یا ... حد وسط است و کبری چیز دیگری میشود .