29-بهمن-1391, 17:44
به نام خدا
مشهور حمل عام بر فرد نادر یا مطلق بر فرد نادر را مستهجن میدانند فلذا از چنین جمعی در حین تعارض روایات ابا دارند، لکن آیت الله زنجانی بین عام و مطلق تفصیل میدهند و حمل مطلق بر فرد نادر را مستهجن نمیدانند بر خلاف حمل عام بر فرد نادر، چرا که حمل مطلق بر فرد نادر کاشف از مراد جدی و یا حتی مراد استعمالی متکلم میکند، استاد شهیدی توجیه را برای مطلق قبول ندارند بلکه تفصیل دیگری در ناحیه مطلقات میدهند و آن اینکه حمل اگر شیئی شرط برای متعلق حکم و یا متعلق متعلق باشد در این صورت اگر این شرط باعث حمل مطلق بر فرد نادر شود، استهجانی پیش نمیآید به همان بیان آیت الله زنجانی و لی اگر طبیعت مطلق در خطاب موضوع حکم باشد در این هنگام اگر موضوع را با خطاب منفصل حمل بر فرد نادر کنیم ، مستهجن است، نظر شما در مورد کلام آیت الله زنجانی و اشکال استاد چیست؟
مشهور حمل عام بر فرد نادر یا مطلق بر فرد نادر را مستهجن میدانند فلذا از چنین جمعی در حین تعارض روایات ابا دارند، لکن آیت الله زنجانی بین عام و مطلق تفصیل میدهند و حمل مطلق بر فرد نادر را مستهجن نمیدانند بر خلاف حمل عام بر فرد نادر، چرا که حمل مطلق بر فرد نادر کاشف از مراد جدی و یا حتی مراد استعمالی متکلم میکند، استاد شهیدی توجیه را برای مطلق قبول ندارند بلکه تفصیل دیگری در ناحیه مطلقات میدهند و آن اینکه حمل اگر شیئی شرط برای متعلق حکم و یا متعلق متعلق باشد در این صورت اگر این شرط باعث حمل مطلق بر فرد نادر شود، استهجانی پیش نمیآید به همان بیان آیت الله زنجانی و لی اگر طبیعت مطلق در خطاب موضوع حکم باشد در این هنگام اگر موضوع را با خطاب منفصل حمل بر فرد نادر کنیم ، مستهجن است، نظر شما در مورد کلام آیت الله زنجانی و اشکال استاد چیست؟