6-اسفند-1397, 15:19
(28-بهمن-1397, 14:35)حسین بن علی نوشته: بله بعید نیست برائت عقلائیه در موالی عقلائیه قبل از بیان وجود داشته باشد یعنی تا خطاب تکلیف در معرض وصول نباشد عقلاء می گویند مولا حق ندارد عبدش را عقاب کند مثلاً تا مولا به عبد خود نگفته است که «لاتشرب الخمر» حق ندارد که عبد خود را نسبت به شرب خمر عقاب کند و این برائت عقلائیه در شبهات حکمیه وجود دارد و انصافاً این برائت در شبهات موضوعیه بعد از فحص نیز وجود دارد.
بنده خیال می کنم برائت عقلائی هم جاری نیست چون برائت عقلائیه در واقع بازگشت به اجتجاج به ظهور حال مولا دارد یعنی وقتی مولا از طرق عادی تمکن از بیان دارد و سکوت می کند ظهور حالش در عدم اراده و الزام است و الا اگر مولایی را در نظر بگیرید که به هر دلیل شرایطی برایش پیش آمده که نمی تواند صحبت کند و تمکن از بیان اراده خود ندارد حال اگر عبد احتمال دهد مولایش اراده الزامی از وی دارد و در عین حال اعتنا نکند عقلاء می گویند نسبت به حق مولای خود بی اعتنایی کردی و این قبیح بوده و در صورت مخالفت یا تکلیف واقعی استحقاق عقاب وجود دارد و همچنین در شبهات موضوعیه که مولا وظیفۀ ورود ندارد وارد شود باز هم ظهور حال ندارد لذا جریان برائت عقلائیه نه در شبهات حکمیه و نه در شبهات موضوعیه روشن نیست .