امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
روش استظهار صحیح 1
#3
(30-بهمن-1397, 16:51)رهـگذر نوشته: در اینکه در استظهار از روایات ظهور هنگام صدور حجت است، شکی نیست و فقها نیز همگی به دنبال کشف همان ظهور هستند، لکن گاهی تشخیص ظهور در هنگام صدور روایت مشکل می‌شود.
البته این دقت‌ها نباید منجر به این شود که برخی ظواهر واضح مثل ظهور ذنب در معصیت را هم زیر سوال ببریم. چنانچه روایات نیز مؤید ظهور ذنب در معصیت، در عصر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هستند. به عنوان نمونه به چند روایت در ذیل آیه شریفه مذکور اشاره می‌کنیم.
مفضل بن عمر نقل مى‏‌كند:
شخصى در باره اين آيه از از حضرت امام جعفر صادق (ع) سؤال كرد حضرت فرمودند:
(به خدا سوگند كه حضرت محمّد (ص) گناهى نداشت، ولى خداوند براى او ضامن شد كه گناهان شيعيان على (ع) را گذشته و آينده آن را ببخشد).
عمر بن يزيد روايت كرده مى‏‌گويد: از حضرت صادق (ع) در باره فرموده خدا (لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ) پرسيدم فرمودند:
(حضرت محمّد (ص) گناهى نداشته و اراده بر انجام گناهى هم نفرموده است و لكن خداوند گناهان شيعيانش را بر او بار كرده آن گاه آنها را برايش بخشيده است).

نور الثّقلين ج 5 ص 56 ح 18 از عيون أخبار الرّضا (ع) نقل مى‏كند كه علىّ بن محمّد بن جهم مى‏گويد: (در مجلس مأمون حاضر شدم، در حالتى كه حضرت رضا (ع) هم آنجا بود، مأمون گفت: يا بن رسول اللَّه مگر شما نمى‏گوئيد پيامبران معصوم هستند؟ حضرت فرمود: بله، مأمون گفت: پس قول خداوند بزرگ كه مى‏فرمايد: (لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ) چيست؟

حضرت فرمودند: هيچكس از نظر مشركين مكه از پيامبر خدا (ص) گناهكارتر نبود زيرا آنان سيصد و شصت بت را مى‏پرستيدند پس از آنكه پيامبر خدا (ص) آنان را به يكتاپرستى دعوت كرد بر آنان سخت بود (و گفتند آيا خدايان را به يك خدا تبديل مى‏كند، اين چيزى است شگفت‏آور؟!) آنان رفتند و گفتند برويد و بر خدايان خود صبر نمائيد اين خواسته محمّد چيزى است كه ما در ملّت اخير نشنيده‏ايم و اين جز يك چيز خود ساخته نيست) پس از آنكه خداوند مكه را براى پيامبرش فتح كرد به او فرمود اى محمّد (ما براى تو مكه را آشكارا فتح نموديم تا خداوند برايت گناهان گذشته و متأخّرت را ببخشد) يعنى: گناهان تو در نظر مشركين أهل مكه، چون در گذشته و اخيرا تو آنان را به يكتاپرستى دعوت مى‏كردى، زيرا مشركين مكه بعضى اسلام آوردند و بعضى از مكه گريختند و آنها كه ماندند قدرت بر انكار يكتاپرستى را نداشتند زيرا مردم گرايش به يكتا- پرستى يافتند، و لذا گناه پيامبر در اين مورد از نظر آنان چون بر آنان پيروز شده بود بخشوده شده بود، مأمون گفت: احسن اى ابو الحسن)
اولا با نظر به روش استظهار علماء کثیرا دیده میشود که به دنبال ظهور زمان صدور نیستند حال یا غافلند یا اصلا چنین مبنایی را قبول ندارند لذا تذکر این نکته را لازم دیدم .
ثانیا بنده هم این روایات را دیده ام و لکن به دو نکته توجه کنید :
1- این روایات مربوط به عصر نزول قرآن نیست بلکه مثلا مربوط به زمان امام صادق علیه السلام یا امام رضا علیه السلام و ... است لذا این روایات نقض محسوب نمیشود زیرا ممکن است در بدو شریعت یعنی زمان رسول الله کثرت استعمال ذنب در معصیت الله شکل نگرفته باشد ولی در ادامه این استعمالات کثرت یافته و باعث ظهور شود .
2- بنده منکر ظهور ذنب در معصیت الله نیستم و لکن مدعی هستم به نظر می رسد این ظهور در اثر کثرت استعمال و ... می باشد نه این که موضوع له ذنب معصیت الله باشد لذا به اندک قرینه ای می توان استظهار کرد که مراد از ذنب در برخی موارد ذنب به معنی الاعم است نه خصوص معنای منصرف الیه .
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: روش استظهار صحیح 1 - توسط رهـگذر - 30-بهمن-1397, 16:51
RE: روش استظهار صحیح 1 - توسط مسعود عطار منش - 5-اسفند-1397, 12:02

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  استظهار جالب سید یزدی (ره) از اخوک دینک فاحتط لدینک 105767 0 665 4-بهمن-1400, 18:52
آخرین ارسال: 105767
  «روش شناسی»  روش صحیح در کشف مفاهیم مفردات قرآنی مسعود عطار منش 2 3,506 11-اسفند-1397, 14:07
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  آیا اعراض مشهور موجب تضعیف روایت صحیح می شود؟ 83068 1 4,361 25-بهمن-1396, 15:32
آخرین ارسال: 89194
  چگونه ممکن است به یک روایت صحیح السند، عمل نشود! 83068 5 11,071 5-خرداد-1396, 12:43
آخرین ارسال: aad1416

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان