امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال: مبحث معانی ماده(أمر)
#5
(9-اسفند-1397, 21:05)emam_khamenei313 نوشته: با سلام عرض ادب و احترام،محضر علماء عزیز و محترم.
  استاد بزرگوار،حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته،در الموجز معلولی وارد میکنند تحت عنوان تعدد معنای ماده امر،و علت آن را تعدد صیغه جمع آن بیان می فرمایند،(طلب:اوامر؛و فعل:امور).
که گفته تعدد صیغه جمع دال بر تعدد معنا می باشد؟؟؟همانطور که همه مستحضر هستند جائز است الفاظ بالسماع بر چند وزن مشهور جمع مسکر جمع بسته شوند(مانند:جاهل،يجمع مرة ب(جهّل،بضم الجيم و فتح الهاء)و أخرى ب(جهّال(بضم الجيم )).
بله،اشکال به تعدد معنی امر نیست،بلکه جعل تعدد صیغه جمع برای آن به عنوان علت را مشکل داریم.
التماس دعا
یا علی

اون طوری که بنده در ذهنم هست مقصود از اینکه تعدد جمع دال بر تعدد معناست این است که خود جمع دو معنا بدهد مثل اوامر و امور که جمع ها دو معنای متفاوت دارند لذا مثال جهل و جهال که جمع جاهل هستند نقض نیست
پاسخ


پیام‌های این موضوع
مبحث معانی ماده(أمر) - توسط emam_khamenei313 - 9-اسفند-1397, 21:05
RE: مبحث معانی ماده(أمر) - توسط emam_khamenei313 - 10-اسفند-1397, 21:12
RE: مبحث معانی ماده(أمر) - توسط emam_khamenei313 - 28-اسفند-1397, 11:32
RE: مبحث معانی ماده(أمر) - توسط KB2000 - 23-اسفند-1400, 15:31
RE: مبحث معانی ماده(أمر) - توسط عرفان عزیزی - 24-اسفند-1400, 08:55

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان