17-اسفند-1391, 11:57
ظاهر حدیث حجب که می گوید «موضوع عنهم» این است که شارع می خواهد یک راهکار تسهیلی برای مکلفین جعل کند در حالی که اگر مفاد حجب الله با سکت الله را یکی بگیریم هیچ فایده عملی برای مکلف ندارد زیرا اول مکلف باید احراز کند این مسئله مشکوک از مواردی است که سکت الله عنه یا نه و چون احراز ممکن نیست جعل تسهیل لغو است.
اگر هم بگوئیم بیاید از امام بپرسد که آیا بیان کرده اند یا خیر فالغویه اظهر به علاوه که مختص حضور شده و خلاف ظاهر است (و ان کان فیه تامل)
اللهم ان یقال
این حدیث مربوط به زمان حضور و در مرآی و مسمع امام بودن است که اگر حضرت چیزی فرموده بود رسیده بود
یا بگوئیم درباره مواردی است که شخص سوالی می کند و حضرت به جوابی اکتفا می کنند پس بر سائل نیست که دوباره از برخی محتملات بپرسد مانند داستان گاو بنی اسرائیل.
اگر هم بگوئیم بیاید از امام بپرسد که آیا بیان کرده اند یا خیر فالغویه اظهر به علاوه که مختص حضور شده و خلاف ظاهر است (و ان کان فیه تامل)
اللهم ان یقال
این حدیث مربوط به زمان حضور و در مرآی و مسمع امام بودن است که اگر حضرت چیزی فرموده بود رسیده بود
یا بگوئیم درباره مواردی است که شخص سوالی می کند و حضرت به جوابی اکتفا می کنند پس بر سائل نیست که دوباره از برخی محتملات بپرسد مانند داستان گاو بنی اسرائیل.
[b]العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء[/b]