امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: اطلاق گیری بیش از قدر متیقن
#2
اشکال دوستان در کلاس و پس از آن به استاد این بود که یا باید همانند مرحوم خویی حتی در مثال هل یجب اکرام العالم الفاسق، که جواب به یجب اکرام العالم داده شده اطلاق نسبت به اکرام فیلسوف، نگیرید یا اینکه مطلقا اطلاق گیری کنید و در مثال فی الغنم السائمه زکات هم اطلاق نسبت به غیر بالغین بگیرید.
البته به نظر می رسد برای اطلاق گیری باید مقام بیان احراز شود و در تمامی این مثالها مقام بیان نسبت به بیش از قدر متیقن احراز نمی شود ولذا کلام مرحوم خویی متین است.
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری


پیام‌های این موضوع
RE: مطلق بودن یک کلام از چند جهت ممکن است؟ - توسط حسین بن علی - 23-فروردين-1398, 17:53

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  استدلال به اطلاق مفهوم روایت هادی اسکندری 2 1,291 16-تير-1399, 11:10
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اطلاق «الفقیه» بر حضرت حجت علیه السلام در روایات هادی اسکندری 0 1,201 11-فروردين-1399, 14:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  انحصار ولایت وضعیه فقیه به مصالح عامه یا اطلاق آن هادی اسکندری 0 1,221 7-بهمن-1398, 12:44
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  تاثیر اجمال در اطلاق به جهت عدم استفصال مومن 0 1,754 2-دي-1397, 00:10
آخرین ارسال: مومن
  اطلاق کتاب جزء کتاب یا خارج از کتاب؟؟ فقه جواهری 3 4,984 15-اسفند-1396, 07:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان