28-دي-1401, 23:41
(14-ارديبهشت-1398, 19:40)مومن نوشته: فارغ از بحث انصراف به نظر دیگر اشکالات بر ایشان وارد نیست؛
ظاهراً مقصود استاد شهیدی این است که مقتضای نظریه آیت الله شبیری این است که در فرد تغییر جنسیت داده از مرد به زن، خطابات رجال از او انصراف دارد یعنی ولو واقعاً مرد است ولی خطاب رجل از او انصراف دارد.
فتوای آیت الله شبیری این است که تغییر جنسیت های فعلی صوری است و واقعی نیست
ولی در هر صورت فرد رجل تغییر جنسیت داده چون دیگر یک انسان متعارف از رجل محسوب نمی شود.
بنابراین اگر قائل شدیم که علم اجمالی به ثبوت تکالیف رجال و نساء در حق انسان متعارف محقق می شود؛
بنابراین علم اجمالی به ثبوت تکالیف رجال و نساء نسبت به فردی که تغییر جنسیت به مونث داده منجز نیست؛
زیرا پس از تغییر جنسیت صوری، او دیگر فرد متعارف از رجل محسوب نمی شود.
بنابراین نیاز به احتیاط کردن ندارد
بنابراین مقتضای نظریه آیت الله شبیری باید این باشد که آیت الله شبیری فتوا دهند که این فرد می تواند احکام جنسیت جدید مؤنث را فقط اجرا کند؟ زیرا خطابات از او انصراف دارد یعنی ولو واقعاً مرد است ولی خطاب رجل از او انصراف دارد.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق