24-آبان-1398, 21:17
عدم وابستگی «وجود زوجیت» به «انشاء زوجیت» چیزیست غیر از این که احکام وضعی از احکام تکلیفی انتزاع نشده باشند.
فرمایش ایشان تضادی با مبنای شیخ اعظم ندارد. وجود «زوجیت» در نگاه مرحوم شیخ انصاری چیزی جز «وجوب دفع نفقه» و «وجوب تمکین زوجه» و «حرمت ازدواج زن با غیر» و ... نیست. حال شارع میتواند بدون این که «انشاء عقد»ی شده باشد (چرا که قصدی وجود ندارد)، این احکام را جاری کرده باشد (که منشأ انتزاع زوجیت هستند)
فرمایش ایشان تضادی با مبنای شیخ اعظم ندارد. وجود «زوجیت» در نگاه مرحوم شیخ انصاری چیزی جز «وجوب دفع نفقه» و «وجوب تمکین زوجه» و «حرمت ازدواج زن با غیر» و ... نیست. حال شارع میتواند بدون این که «انشاء عقد»ی شده باشد (چرا که قصدی وجود ندارد)، این احکام را جاری کرده باشد (که منشأ انتزاع زوجیت هستند)