13-اسفند-1391, 09:20
به نظر میرسد در صورت تقدیم استصحاب ما اطلاق دلیل کل شیء طاهر را نسبت به صورت تعارض با مدلول التزامی استصحاب و عدم تعارض با آن ، تقیید میزنیم و در صورت تقدیم قاعده طهارت اطلاق لا تنقض الیقین را نسبت به مدلول التزامی آن. و هیچ یک از این دو بر دیگری ترجیح ندارد.
بنای تقیید و تخصیص نیز بر اظهریت است به نحوی که عرفاً موجب تقدیم یک ظهور بر ظهور دیگر گردد و صرف مطابقی بودن مدلول موجب اظهریت نسبت به مدلول التزامی نمی گردد. بله اگر ملازمه به نحوی باشد که به ذهن عرف تبادر ننماید تقدیم مدلول مطابقی یک دلیل بر آن بعید نیست اما در مثل این گونه موارد مشکل به نظر می رسد.
بنای تقیید و تخصیص نیز بر اظهریت است به نحوی که عرفاً موجب تقدیم یک ظهور بر ظهور دیگر گردد و صرف مطابقی بودن مدلول موجب اظهریت نسبت به مدلول التزامی نمی گردد. بله اگر ملازمه به نحوی باشد که به ذهن عرف تبادر ننماید تقدیم مدلول مطابقی یک دلیل بر آن بعید نیست اما در مثل این گونه موارد مشکل به نظر می رسد.