15-اسفند-1391, 00:22
استاد شهیدی میفرماید:حکومت رادرجائی قائلیم که حالت ناسخه نسبت به تنقیح حال حالت منسوخه اصل مثبت نیست اما اصل حالت منسوخه نسبت به حالت ناسخه اصل مثبت است.این تمام معیار درباب حکومت است وسر تقدیم اصل سببی بر مسببی همین است.مثال هم میزدند به استصحاب طهارة آب با استصحاب نجاست ثوب.استصحاب طهارة اب میتواند حال ثوب راتنقیح کند چون اثر شرعی آن است اما استصحاب نجاست ثوب نمیتواند حال آب راتنقیح کند چون لازمه عقلی ان است.
وباهمین بیان فرمایش آقای خوئی را درعدم جریان استصحاب درشبهات حکمیه رد میکنند.که توضیحش را دربخش اصول ایشان داده ام.
وباهمین بیان فرمایش آقای خوئی را درعدم جریان استصحاب درشبهات حکمیه رد میکنند.که توضیحش را دربخش اصول ایشان داده ام.