امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انکار استحاله‌ی جعل نسبت به امور تکوینی
#4
(22-آبان-1398, 21:11)عرفان عزیزی نوشته: ...
استاد در دفاع از مرحوم نائینی معنای اعتبار را توضیح دادندکه این معنا در کلمات مرحوم اصفهانی و علامه ی طباطبایی نیز بیان شده است. درواقع اعتبار تطبیق یک مفهوم بر غیر مصادیق واقعی است توضیح اینکه اعتبارات عقلاء صرف انشاء نیست بلکه آنها به تناسبات با امور تکوینی مفهومی را که از تکوین گرفته اند بر غیر مصادیق واقعی آن تطبیق می کنند به عنوان مثال ملکیت که یک امر اعتباری است تطبیق مفهوم سیطره ی انسان بر امور تکوینی بر غیر مصداق واقعی خود است که در فضای حقوقی و اعتباری ملکیت را انشاء می کنند.در محل بحث ما هم استحاله ای ندارد که شارع مقدس تطبیق دهد مفهوم علم و احراز را بر غیر مصداق واقعی آن که امارات باشد

فکر می‌کنم پاسخ حضرت استاد با مقصود مرحوم عراقی از اشکالشان تناسبی نداشته باشد. این که تحلیلمان از «اعتبار» چه باشد (تنزیل منزله‌ی واقع باشد یا ...) این شبهه را پاسخ نمی‌دهد که با «اعتبار» (یا «تنزیل» یا ...) نمی‌توان آثار واقعی و تکوینی را به وجود آورد.
برای مثال اگر مولی هزار بار هم بگوید «جعلت الماء نارا» هیچ گاه آب، مولد گرما نخواهد شد. چرا که گرما اثر «آتشِ واقعی» است نه «آتشِ اعتباری و تنزیلی».
همچنین است «حجیت» که اثر «علم واقعی» است. این که مولی اماره را نازل منزله‌ی علم قرار دهد چگونه باعث می‌شود که اماره اثر تکوینی علم را پیدا کند؟

بله، تنزیل گاهی اثری اثباتی دارد. مثلا وقتی مولا می‌گوید «الطواف بالکعبة صلاة» صرفا ابراز و بیان این نکته است که همان طور که طهارت در نماز شرط است، در طواف هم شرط است. و از آنجایی که اشتراط طهارت در طواف به ید شارع است (یعنی امری شرعی است)، چنین تنزیلی (به جهت رساندن اشتراط طهارت در طواف) هیچ اشکالی ندارد و ثمربخش خواهد بود.
اما در مورد «الأمارة علم» باید ابتدا بپذیریم که «حجیت» اثری شرعی است که برای علم وجود دارد، و مولی با این تنزیل ابراز کرده که این اثر شرعی (که وجودش به ید شارع است) برای اماره نیز جعل شده است. اما مرحوم عراقی می‌فرمایند که «حجیت» امری تکوینی است، نه شرعی و اعتباری. لذا شارع با چنین تنزیلاتی نمی‌تواند آن را به وجود بیاورد و یا از بین ببرد.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: انکار استحاله‌ی جعل نسبت به امور تکوینی - توسط سید محسن حائری - 24-آبان-1398, 21:03

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انکار قبح عقاب بلا بیان توسط مرحوم روحانی عرفان عزیزی 0 1,008 16-تير-1399, 12:21
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار اباحه ی واقعی اقتضایی توسط محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 940 1-فروردين-1399, 12:59
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اباحه ی اقتضایی مطلق ،غرض تکوینی مولاست عرفان عزیزی 0 940 18-اسفند-1398, 22:25
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  بیان شهید صدر در انکار برائت عقلیه عرفان عزیزی 9 3,813 18-بهمن-1398, 11:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  انکار حق طاعت مولا درفرض جهل مرکب مکلف! عرفان عزیزی 0 941 29-دي-1398, 08:30
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  مثال نقض نسبت به نظریه ی حق الطاعه بامبنای خود شهید صدر عرفان عزیزی 8 3,880 17-آذر-1398, 09:42
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تکوینی بودن استحقاق عقاب عرفان عزیزی 0 1,268 29-آبان-1398, 21:41
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان