امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ثواب و عقاب بر نیت است. تجری چگونه حرام نیست؟!
#3
منظور بنده از نیت، حسن و قبح فاعلی بود.
نگاه کنید هر عملی دو حسن و قبح برایش متصور است.یکی فعلی یکی فاعلی.جنبه خارجیت و مطابقت آن با واقع(=جنبه فعل) هم خارج از قدرت انسان است و هم به هیچ وجه من الوجوه ربطی به انسان ندارد.فلذا مدار استحقاق ثواب و عقاب هم نمی تواند ربطی به آن داشته باشد.
آنچه به انسان مربوط است و ثواب و عقاب هم فقط می تواند بر روی آن باشد، فقط حسن و قبح فاعلی است.
به همین خاطر اوامر شارع هم باید به روی فقط جنبه فاعلی برود. چرا که قسمتی از این مجموعه(که جنبه فعلی باشد)، هیچ ارتباطی با انسان ندارد!
این خیلی دقیقه.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: ثواب و عقاب بر نیت است. تجری چگونه حرام نیست؟! - توسط ارادتمند آیت الله مکارم - 23-آذر-1398, 19:28

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «مقاله»  ✴️ملاک تحلیل برائت یا احتیاط، ثواب و عقاب اخروی است یا مصلحت و مفسده؟!/محمد تقی اکبرن مهدی قنبریان 1 4,070 25-بهمن-1396, 12:00
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چگونه ممکن است به یک روایت صحیح السند، عمل نشود! 83068 5 11,072 5-خرداد-1396, 12:43
آخرین ارسال: aad1416

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان