19-اسفند-1391, 10:32
بیانی دقیق تر از آقای زنجانی پیرامون کتاب درست بن ابی منصور : «« شيخ صدوق به طريق صحيح از كتاب (درست) نقل مىكند و اين كتاب از كتب معروفى است كه جماعتى از محدثين بزرگ چون ابن ابى عمير آن را روايت كردهاند. پس اصل كتاب محل ترديد نيست. امّا نسخهاى كه از اين كتاب بدست حاجى نورى رسيده است، نمىدانيم نسخۀ ايشان به نسخۀ اصل منتهى مىشود يا نه؟ ولى در اينگونه موارد همانطورى كه در مورد اكثر كتب تاريخى يا ادبى، اشكالى در انتساب نسخه به مؤلف نمىكنيم، مىتوانيم با انسداد صغير يا كبير و بناى عقلا (و لو مستند به انسداد صغير باشد) با نسخ موجود اگر شاهدى بر خلاف نباشد معامله نسخه معتبر كنيم. در مورد كتاب (درست) اصل كتاب و اعتبار آن مسلم است و اكنون هم نسخهاى به همان نام و منسوب به همان مؤلف داريم و شاهدى هم بر جعل و دست بردن در كتاب و انتساب آن به شخص ديگر نداريم پس آن را همان كتاب و مربوط به همان مؤلف مىدانيم »». کتاب النکاح ج4ص1286
طبق این توضیح ، استدلال آقای زنجانی متوقف می شود بر پذیرفتن انسداد حال یا انسداد کبیر و یا دست کم انسداد صغیر . بنابر این کسانی که منکر انسداد به هر دو وجهش هستند ، نمی توانند به این بیان متوسل شوند مگر اینکه بگویند که بنای عقلاء (در مورد نسخ یک کتاب )حتی در فرض عدم انسداد صغیر هم همین است .
طبق این توضیح ، استدلال آقای زنجانی متوقف می شود بر پذیرفتن انسداد حال یا انسداد کبیر و یا دست کم انسداد صغیر . بنابر این کسانی که منکر انسداد به هر دو وجهش هستند ، نمی توانند به این بیان متوسل شوند مگر اینکه بگویند که بنای عقلاء (در مورد نسخ یک کتاب )حتی در فرض عدم انسداد صغیر هم همین است .