2-بهمن-1398, 10:29
(2-بهمن-1398, 09:25)عرفان عزیزی نوشته: آقای لاریجانی معتقدند طبق مبنای شهید صدر که اباحه می تواند اقتضایی باشد و می تواند ملاکش اقوی حتی از وجوب و حرمت باشد برای اباحه امتثال تصویر می کنند به این بیان که شارع آزادی تشریعی را جعل کرده است وعبد حق ندارد این را از خود سلب کند به عنوان مثال وقتی عبدی تشریع می کند با فعل واحد دو کار کرده یکی جنبه ی کذب علی الله است البته اگر به دیگران خبر دهد دوم نفی آزادی و تفویت ملاک اباحه است وتفویت ملاکی که به تعبیر شهید صدر می تواند اقوای از وجوب و حرمت باشد استحقاق عقاب دارد پس در اباحه هم امتثال فرض دارد
این توضیح از اباحهی اقتضایی بیشتر شبیه «وجوب آزاد گذاشتن نفس» یا «حرمت التزام عملی به فعل یا ترک» است که از سنخ وجوب و حرمت است (لذاست که امتثال در آن معنا خواهد داشت) و اباحه نیست! اگر در این مورد توضیحی دادهاند، ممنون میشوم متذکر شوید.