26-بهمن-1398, 20:21
شهید صدر دربحث تزاحم حفظی احتمال اباحه ی اقتضایی که ملاکش اقوی از وجوب یا حرمت باشد را قبول کرده.استاد معتقدند اگر قرار باشد احتمال منجز باشد احتمال چنین اباحه ای هم تکلیفی متوجه عبد می کند و آن عدم نقض آزادی و ارخاء عنان است .یکی از مواردی که شخص می تواند ملاک اباحه را تفویت کرده و آزادی تشریعی خود را نقض نماید تشریع است شخص می داند که اباحه است ولی برای خودش الزام کند آقای حائری در نقد بر ما نوشته اند که این جا ها به دلیل تشریع عقاب می شود و در نفس مخالفت با اباحه مشکلی نیست. ما می گوییم هم تشریع محرم است وهم ملاک اباحه را تفویت می کند. او با الزام خود آزادی را از میان برده است. این تفویت ملاک اشکال دارد. ومانعی ندارد که فعل واحد معنون به دو عنوان محرم باشد و دو استحقاق عقاب بیاورد 98/10/23