30-بهمن-1398, 13:00
راجع به ابهام اول به نظر می رسه هم ثقل جوانحی وجود دارد کما اینکه با لسان دعا خودتان فرمودید و ممکن است شارع همین مقدار را هم مطلوب نداند علاوه بر اینکه ثقل جوارحی هم وجود دارد زیرا وقتی طرف تشریع می کند خارجا هم جانب وجوب یا حرمت را می گیرد نه اباحه ی مقصود شارع
راجع به ابهام دوم هم باید توجه داشت که استاد طبق مبنای شهید صدر که اباحه ی اقتضایی می تواند ملاکش اقوی از لزوم هم باشد این بحث را مطرح می کنند از طرفی هم نفس احتمال منجز است لذا اگر طرف ملاک لزومی را تفویت کند مستحق عقاب است آن وقت اباحه ای که ملاکش از لزوم قوی تر است تفویتش استحقاق عقاب نداشته باشد؟! لذا نیازی به دعای دومی که فرمودید نیست
راجع به ابهام دوم هم باید توجه داشت که استاد طبق مبنای شهید صدر که اباحه ی اقتضایی می تواند ملاکش اقوی از لزوم هم باشد این بحث را مطرح می کنند از طرفی هم نفس احتمال منجز است لذا اگر طرف ملاک لزومی را تفویت کند مستحق عقاب است آن وقت اباحه ای که ملاکش از لزوم قوی تر است تفویتش استحقاق عقاب نداشته باشد؟! لذا نیازی به دعای دومی که فرمودید نیست