5-اسفند-1398, 16:38
از نظر عقلی اگر بسنجیم
هیچ عاقلی حاضر نیست بخاطر این که معامله ای را ترک می کند ، شخص در آن طرف دنیا کشته شود .
یعنی عقلا قبیح است ادمی معامله را ترک کند و در عوض ، کسی کشته شود ولو مسلمان نباشد و ذمی باشد .
و کل ما حکم به العقل حکم به الشرع .
ولی اگر معامله را ترک کند ضرر مالی ناچیزی به کسی وارد میشود در این صورت ، عقلا قبیح نیست معامله را ترک کند .
پس بستگی دارد به این که اکراه به چه امری باشد .
هیچ عاقلی حاضر نیست بخاطر این که معامله ای را ترک می کند ، شخص در آن طرف دنیا کشته شود .
یعنی عقلا قبیح است ادمی معامله را ترک کند و در عوض ، کسی کشته شود ولو مسلمان نباشد و ذمی باشد .
و کل ما حکم به العقل حکم به الشرع .
ولی اگر معامله را ترک کند ضرر مالی ناچیزی به کسی وارد میشود در این صورت ، عقلا قبیح نیست معامله را ترک کند .
پس بستگی دارد به این که اکراه به چه امری باشد .