امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
محدوده ی توعید به ضرر از جهت شخص مکره یا متعلق های وی
#6
(5-اسفند-1398, 16:38)as937183 نوشته: از نظر عقلی اگر بسنجیم
هیچ عاقلی حاضر نیست بخاطر این که معامله ای را ترک می کند ، شخص در آن طرف دنیا کشته شود .
یعنی عقلا قبیح است ادمی معامله را ترک کند و در عوض ، کسی کشته شود ولو مسلمان نباشد و ذمی باشد .
و کل ما حکم به العقل حکم به الشرع .

ولی اگر معامله را ترک کند ضرر مالی ناچیزی به کسی وارد میشود در این صورت ، عقلا قبیح نیست معامله را ترک کند .
پس بستگی دارد به این که اکراه به چه امری باشد .
ضمن سلام و تشکر از شما برادر عزیز
بحث سر حکم عقلی نیست بزرگوار. کل ما حکم به العقل حکم به الشرع نیز به کلیت صحت ندارد. از کجا معلوم که اگر بگویند تو معامله کنی یک کافر را در آن طرف دنیا می کشیم اکراه صدق کند؟؟
البته نمی خواهم نفی کنم ولی آنقدر ها هم مسلم نیست.
ثانیا بحث سر این است که از این روایات مذکور می توان این نکته را استخراج کرد یا خیر.
ثالثا: اصلا بحث سر ضرر های مالی خیلی کم نیست. ضرر های مالی خیلی کم عرفا ضرر عرفی به حساب نمی آیند.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: محدوده ی توعید به ضرر از جهت شخص مکره یا متعلق های وی - توسط سید رضا حسنی - 6-اسفند-1398, 15:39

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  از قیود تحقق اکراه: مستحق نبودن مکره نسبت به فعل اکراه شده سید رضا حسنی 0 1,253 22-بهمن-1398, 17:45
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  آیا باید ضرر معتبر در بطلان معامله ی مکره حرجی باشد؟ سید رضا حسنی 2 1,719 22-بهمن-1398, 17:13
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  تمسک به قاعده عدل و انصاف برای بطلان عقد مکره سید رضا حسنی 1 1,502 25-دي-1398, 18:30
آخرین ارسال: خیشه
  دلیل عقلی برای بطلان عقد مکره با تمسک به ظلم سید رضا حسنی 0 1,255 25-دي-1398, 18:09
آخرین ارسال: سید رضا حسنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان