6-اسفند-1398, 15:39
(5-اسفند-1398, 16:38)as937183 نوشته: از نظر عقلی اگر بسنجیمضمن سلام و تشکر از شما برادر عزیز
هیچ عاقلی حاضر نیست بخاطر این که معامله ای را ترک می کند ، شخص در آن طرف دنیا کشته شود .
یعنی عقلا قبیح است ادمی معامله را ترک کند و در عوض ، کسی کشته شود ولو مسلمان نباشد و ذمی باشد .
و کل ما حکم به العقل حکم به الشرع .
ولی اگر معامله را ترک کند ضرر مالی ناچیزی به کسی وارد میشود در این صورت ، عقلا قبیح نیست معامله را ترک کند .
پس بستگی دارد به این که اکراه به چه امری باشد .
بحث سر حکم عقلی نیست بزرگوار. کل ما حکم به العقل حکم به الشرع نیز به کلیت صحت ندارد. از کجا معلوم که اگر بگویند تو معامله کنی یک کافر را در آن طرف دنیا می کشیم اکراه صدق کند؟؟
البته نمی خواهم نفی کنم ولی آنقدر ها هم مسلم نیست.
ثانیا بحث سر این است که از این روایات مذکور می توان این نکته را استخراج کرد یا خیر.
ثالثا: اصلا بحث سر ضرر های مالی خیلی کم نیست. ضرر های مالی خیلی کم عرفا ضرر عرفی به حساب نمی آیند.