8-اسفند-1398, 01:24
سلام بر اقای حسنی عزیز
این بحث نسبت به مباحث فقهی بین اهل تشیع از ابداعات استاد است ولی نسبت به قوانین غربی و فقه اهل سنت باید گفته شود که قبل از استاد این قوانین در مباحث حقوقی بوده است. مثلا سنهوری که یک حقوقدان مشهور مصری است در کتاب الوسیط ( که مانند قانون اساسی برای کشور مصر است) این تقسیم بندی وجود دارد. در این کتاب به رهن مادی( فعلی) و لفظی تقسیم شده است.
استاد چند بار تذکر دادند که در ذهن علمای ما فقط رهن لفظی بوده است و بحث کرده اندکه قبض شرط صحت یا لزوم است. در حالی که نسبت به رهن مادی، قبض اصل عقد است و شرط نیست. به عبارت دیگر قبض همه کاره رهن است نه این که از شرایط رهن باشد
این بحث نسبت به مباحث فقهی بین اهل تشیع از ابداعات استاد است ولی نسبت به قوانین غربی و فقه اهل سنت باید گفته شود که قبل از استاد این قوانین در مباحث حقوقی بوده است. مثلا سنهوری که یک حقوقدان مشهور مصری است در کتاب الوسیط ( که مانند قانون اساسی برای کشور مصر است) این تقسیم بندی وجود دارد. در این کتاب به رهن مادی( فعلی) و لفظی تقسیم شده است.
استاد چند بار تذکر دادند که در ذهن علمای ما فقط رهن لفظی بوده است و بحث کرده اندکه قبض شرط صحت یا لزوم است. در حالی که نسبت به رهن مادی، قبض اصل عقد است و شرط نیست. به عبارت دیگر قبض همه کاره رهن است نه این که از شرایط رهن باشد