22-فروردين-1399, 19:38
به نظرم این مساله دلیل نیست؛ زیرا ممکن است شارع حکم را بر موضوع واقعی قرار داده باشد، اما ادله ظاهری بر آن را حجت و معذر بداند
مثلا موضوع ارث و محرمیت و... بر اب و ام واقعی است که در آن زمان تنها با بینه و برخی طرق امکان اثبات داشته ولی الآن با آزمایش اثبات می شوددر موضوع هلال نیز هلال گاهی با چشم عادی دیده نمی شود که می توان با چشم مسلح بدان علم یافت
مثلا موضوع ارث و محرمیت و... بر اب و ام واقعی است که در آن زمان تنها با بینه و برخی طرق امکان اثبات داشته ولی الآن با آزمایش اثبات می شوددر موضوع هلال نیز هلال گاهی با چشم عادی دیده نمی شود که می توان با چشم مسلح بدان علم یافت