22-شهريور-1399, 11:52
استاد شهیدی فرمودند: در برخی رویات تهذیب از زراره سندی ذکر نشده است و صرفا (روی زراره) آمده است؛ در حالیکه در مشیخه تهذیب، سندی برای روایات زراره ذکر نشده است
مرحوم خویی برای حل این اشکال فرموده اند در فهرست، سندی به زراره وجود دارد که مبتلا به اشکال ارسال ابن ابی عمیر و ابن ابی جید است.
اگر کسی مرسلات ابن ابی عمیر را بپذیرد، می توان ابن ابی جید را به جهت اینکه شیخ نجاشی است و نجاشی در موارد متعدد گفته که به صورت مستقیم از ضعفاء روایت نقل نمی کند؛ پس شیخ او ابن ابی جید ثقه است.
اشکال اصلی استاد شهیدی به این بیان این است که شیخ در سند فهرست گفته است: « لزرارة مصنفات منها: كتاب الإستطاعة و الجبر. أخبرنا ابن أبي جيد عن محمد بن الحسن بن الوليد عن سعد بن عبد الله و الحميري عن أحمد بن أبي عبد الله البرقي عن أبيه عن ابن أبي عمير عن بعض أصحابه عن زرارة» زراره دارای کتب و مصنفاتی است که یکی از آنها کتاب استطاعت است و سند ابن ابی جید.... است.
با توجه به این عبارت، معلوم نیست سند ذکر شده تنها به کتاب استطاعت است یا به همه کتب زراره پس دیگر کتب زراره بدون سند می ماند.
مرحوم خویی برای حل این اشکال فرموده اند در فهرست، سندی به زراره وجود دارد که مبتلا به اشکال ارسال ابن ابی عمیر و ابن ابی جید است.
اگر کسی مرسلات ابن ابی عمیر را بپذیرد، می توان ابن ابی جید را به جهت اینکه شیخ نجاشی است و نجاشی در موارد متعدد گفته که به صورت مستقیم از ضعفاء روایت نقل نمی کند؛ پس شیخ او ابن ابی جید ثقه است.
اشکال اصلی استاد شهیدی به این بیان این است که شیخ در سند فهرست گفته است: « لزرارة مصنفات منها: كتاب الإستطاعة و الجبر. أخبرنا ابن أبي جيد عن محمد بن الحسن بن الوليد عن سعد بن عبد الله و الحميري عن أحمد بن أبي عبد الله البرقي عن أبيه عن ابن أبي عمير عن بعض أصحابه عن زرارة» زراره دارای کتب و مصنفاتی است که یکی از آنها کتاب استطاعت است و سند ابن ابی جید.... است.
با توجه به این عبارت، معلوم نیست سند ذکر شده تنها به کتاب استطاعت است یا به همه کتب زراره پس دیگر کتب زراره بدون سند می ماند.