14-مهر-1399, 13:52
مثبتات اصول عملیه حجت نیست یعنی اینکه خطاب شارع در حیطه خطابی که آورده فقط حجت است و آثار با واسطه آن حجت نیست. مثبتات در امارات به دلیل اینکه اماره کاشف از واقع است، حجت است چون وقتی شما واقع را دیدی لوازمش را هم می بینی مثلا وقتی زید را دیدی می بینی که به سن تکلیف رسیده و ریش هم درآورده ولی در اصول عملیه پای واقع در میان نیست بلکه پای تعبد در میان است و ما مقداری متعبد می شویم که دستور به تعبد آن شدیم و مقداری که به آن متعبد شدیم همان است که در خطاب شارع آمده است نه بیشتر و لوازم غیر شرعی در خطاب نیامده است