20-آبان-1399, 20:37
(17-آبان-1399, 18:05)مسعود عطار منش نوشته: استشهادتان به عدم ذکر مستقل رجالیون تمام به نظر نمی رسد چون برخی از روات مهم مثل ابراهیم بن هاشم یا دیگران هم ذکر نشده اند که توجیهات دیگری در جای خودش ذکر شده.
اصل شبهه ای که فرمودید بنابر برخی از تقریبات فوق الذکر مطرح میشود و در همان تقریبات هم شاید بتوان گفت وقتی یک راوی، مروی عنه یک جلیل یا چند جلیل است آنهم در حد اکثار بطور طبیعی شناخته میشود البته این مقدار بیش از ظن نبوده و مثلا نیاز به جریان انسداد و... دارد فتامل.
اتفاقا مثال ابراهیم بن هاشم بر علیه خودتان است، ایشان علی رغم اینکه راوی پر روایتی است اما رجالیون متعرض توثیق وی نشدند تا چه رسد به روایانی که صرفا مثلا یک اکثار 20 روایته دارند؛ به نظر کاملا عقلائی است که رجالیون به دلیل عدم شناختشان نسبت به این راوی 20 روایته مثلا متعرض نشوند، این مقدمه مطوی استدلال شما که رجالیون متعرض همه راویان این چنینی میشوند از کجاست؟